Werken aan eigenwaarde | Te veel in of aan je hoofd
16253
post-template-default,single,single-post,postid-16253,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
werken aan eigenwaarde - qoute

Te veel in of aan je hoofd

Als gevolg van prestatiedwang, bewijsdrang en een overdosis hooi op je vork blijven er nogal eens te veel tabbladen in je hoofd openstaan die niet meer dicht willen. Wat moet je doen als het je allemaal aanvliegt en je snel een ad hoc-oplossing nodig hebt? Ik heb een paar tips voor je verzameld:

Een gezegde luidt: als je geen tijd hebt om een kwartiertje te mediteren, mediteer dan twee keer zo lang. Niet eenvoudig, maar werkt fantastisch!

Wat ook helpt is alles waarmee je mentaal bezig bent even laten liggen en het tegenovergestelde gaan doen: iets praktisch. Iets met je handen. Of met je voeten.

Naar buiten gaan. Frisse lucht opsnuiven. Van zon genieten, en als het regent: luisteren naar de druppels op je paraplu. Hier kun je mooi een vorm van omdenken toepassen: het gaat er in het leven niet om dat we wachten tot de bui voorbij is, maar dat we dansen in de regen.

Je kunt het nuttige met het aangename verenigen met huishoudelijke klusjes, eventueel met een muziekje erbij. En zo’n klusje wordt een stuk aangenamer als je het niet als een noodzakelijk kwaad beschouwt, maar als iets wat je afleiding en rust geeft, en uiteindelijk voldoening. Neem er de tijd voor. Stofzuig je zen, zou ik zeggen.

Tekenen, kleuren, knippen/plakken, kleien – lekker fröbelen dus eigenlijk, en vooral: het hoeft niet mooi te worden. Het gaat om het bezig zijn, om de lol die je eraan kunt beleven. Kinderen laten zien hoe dat moet. Denk aan je eigen kinderjaren: wat deed je het liefst?

Muziek maken. Muziek luisteren. Zing. Ook hier geldt: het hoeft niet mooi.

Fysieke inspanning: hardlopen, maar ook gewoon wandelen, of een of andere vorm van sport.

Sommige mensen knappen erg op van water: niet in een glas, maar erin baden (lang), zwemmen of douchen.

Heel simpel: even helemaal niets doen, liefst languit. En als dat ontaardt in een powernap: prima. Veel te veel mensen krijgen veel te weinig slaap.

Tegen jezelf praten! Het helpt. En het is geen teken van seniliteit – integendeel, onlangs is bewezen dat het heilzaam is, en dat juist slimme mensen het doen. Bovendien heb je jezelf vast wel wat te vertellen.

Dit zijn allemaal kortetermijnoplossingen. En er zijn er nog veel meer. Ik vergeet nog: spelen met je huisdier, hond uitlaten. Eenden voeren.

Mocht je merken dat je langere tijd gebukt gaat onder zware denkdruk, dan is het tijd om naar een langetermijnoplossing op zoek te gaan. Daarbij draait het vaak om het maken van nieuwe keuzes, om het aanbrengen van een wezenlijke verandering in je leven. En dan is het zaak om goed naar jezelf te luisteren. Te doen wat goed voor je is. Wat het beste voor jou is. Wat je jezelf gunt.

Ga je op deze manier door, of…

Je kunt me mailen als je hier vragen of opmerkingen over hebt.

Geen reactie's

Geef een reactie